Dag 46 - Reisverslag uit Doha, Qatar van petervanthof - WaarBenJij.nu Dag 46 - Reisverslag uit Doha, Qatar van petervanthof - WaarBenJij.nu

Dag 46

02 Maart 2016 | Qatar, Doha

Een werkdagje waarbij ik vandaag mooi op tijd naar huis kon. Ik heb vanmiddag lekker een tijdje bij het zwembad op de compound gezeten. Het water was me te koud. Margy heeft zich bezig gehouden met het huishouden en vond het ook wel lekker om weer een dagje thuis te zijn. Je merkt hier wel dat het een woestijnklimaat is, in de loop van de nacht is het een stuk kouder. Dat schijnt overigens in de zomer niet te gelden, dan koelt het nauwelijks meer af. Alle expats verlaten dan ook als de scholen dicht zijn zo snel mogelijk het land en komen pas een paar dagen voordat de scholen weer open gaan terug. Het schijnt niet te doen te zijn... Als je tenminste het land kunt verlaten. Ik hoorde gisteren een verhaal van een Amerikaan die op vakantie ging met zijn gezin....mocht niet weg. Vrouw en kinderen wel en die zijn vertrokken, tegen hem was een aanklacht ingediend. Hij heeft 5 maanden moeten wachten om te weten te komen wat er aan de hand was: een Qatari had zijn nummerbord doorgegeven omdat hij in het verkeer zijn middelvinger zou hebben opgestoken. Zou zo maar kunnen, want die neiging krijg je wel vaak! Moet je dus niet doen. Een collega die op school een uurtje cultuuruur geeft is hier net, haar man al veel langer. Ze had de eerste keer champagne bij zich om de hereniging te vieren. Aangehouden dus, dat is duidelijk. Na zo'n twee uur mocht ze weg, maar bij vertrek uit het kantoortje zei ze: Welcome in Qatar. Dat had ze beter niet kunnen doen, want ze kon meteen weer een uur gaan zitten!
Een bijzonder land, met sinds deze maand 2.5 miljoen inwoners. Een deel zat gisteren en vannacht zonder stroom en nog wel in het meest luxe gedeelte The Pearl. Dat gaf wel een rel hier...daar wonen mondige mensen, Qatari en expats. Er was iets gebeurd met een kabel tijdens werkzaamheden een heel eind van The Pearl af, maar dat daardoor een heel stadsdeel zonder stroom zit is natuurlijk heel bijzonder. Je zal maar op de 20ste verdieping wonen. Iedereen kookt daar elektrisch en als je parkeergarage was afgesloten met een slagboom had je helemaal een probleem. Maar goed, over 9 maanden zal het bewonersaantal wel flink boven de 2,5 miljoen stijgen!!

• 02 Maart 2016 - 19:44

Andre Sijtsma:

Wat leuk om even te lezen. Op Bonaire waren we niet anders gewend, en het leven ging gewoon door. Gelukkig daar geen flats of slagbomen die een belemmering vormden.