Dag 6 - Reisverslag uit Doha, Qatar van petervanthof - WaarBenJij.nu Dag 6 - Reisverslag uit Doha, Qatar van petervanthof - WaarBenJij.nu

Dag 6

Blijf op de hoogte en volg

22 Januari 2016 | Qatar, Doha

Veiligheid: Qatar ligt natuurlijk in een regio die niet bekend staat om totale veiligheid. Het is hier rustig, dat wel, maar er zijn strenge controles. Gisteren in het Four Seasons was het net een vliegveld, we moesten door een poortje en Margy's tas ging door een scanner.
Vandaag merkten we de strenge controle ook bij Ikea, de auto werd aan de onderkant met spiegels bekeken. En natuurlijk op school, alle drie locaties zijn ommuurd en bij de afgesloten poorten moet je aanbellen, waarna een guard opendoet. Dat geldt overigens ook voor onze "compound".
Vanmorgen eerst een tijdje in de zon gezeten bij het zwembad om wat kleur op te doen. Het was een warme dag vandaag, zo'n 25 graden. Heerlijk, heerlijk, heerlijk! Ik merkte wel dat je met je winterkleur heel voorzichtig moet zijn, dus heb het niet heel lang volgehouden.
Daarna zijn we bij een supermarkt in de buurt de dagelijkse boodschappen gaan doen. Het is eigenlijk heel dichtbij en er is alles te krijgen, ook (waarschijnlijk) heerlijk Oosters eten dat we voor morgen hebben gekocht. Tot onze verbazing kwamen we speculaasjes tegen. Vandaag is het gebedsdag, alles is dicht tussen half 11 en 1 uur. Het is heerlijk rustig op de wegen. Na 1 uur zijn we naar Ikea gegaan, dat ging prima, zelf met de auto. Als je zo'n tijdje rondrijdt zie je dat Qatar een grote bouwput is met veel stof! Ikea was ook weer bijzonder, net zoals in Singapore, want er is qua collectie geen verschil. Wel een catalogus in het Arabisch natuurlijk. We hadden o.a. wat spullen nodig omdat we logees krijgen: mijn zus komt 4 februari en een vriendin van Margy, waar ze ook mee naar Singapore is geweest, komt eind februari/begin maart.
We hebben samen besloten dat Margy de hele periode blijft en niet "even" terug naar Nederland vliegt. Gezellig!. We moeten nog wel het land uit omdat we hier op een toeristenvisum zijn. Het schijnt dat je voor 30 dagen kunt verlengen en niet weg hoeft, maar dat moet ik nog uitzoeken, anders vliegen we het weekend van 11 februari naar Dubai voor een nacht. De vlucht wordt betaald door de school. En dan moeten we rond 10 maart nog een keer.
We hebben een goed taxibedrijf gevonden voor als we zelf niet willen rijden en als Margy weg wil. Ali uit Bangladesh brengt ons overal heen, is stipt op tijd en niet eens erg duur.
Morgen nog lekker een vrije dag, zondag wordt het lang doorwerken i.v.m. een vergadering en de lessen NTC na schooltijd die ik moet bezoeken. Ik begin dan wel later, om een uur of 9.
Vanavond kijken naar De Slimste Mens van gisteren, dankzij internet!

  • 22 Januari 2016 - 18:50

    Carla Bogaard-Vos:

    Margy en Peter
    Boeiend om jullie verslag dagelijks te lezen, zelf ben ik niet zo'n reiziger: lopen, fietsen,treinen en campertje......van de natuur genieten, kunst beleven en cultuur snuiven......echt luitjes...in wat voor een wereld zijn jullie terecht gekomen???60 nationaliteiten: top, dacht ik.....maar nu lees ik weer over controles, poortjes en scanners....Wikipedia heeft me veel geleerd maar deze verslagen van jullie brengen die malle wereld wel echt binnen. Ben dus een trouwe volger en verbaas me met de dag meer over deze aardbol.
    Wat ik me dus afvraag is: bestaat er daar openbaar vervoer? Kun je een ommetje lopen, natuur snuffelen???
    ( flora en fauna schaars volgens Wikipedia ) En wat heeft men voor eigen geschiedenis en cultuur?
    Kortom: jullie reis verwonderd en boeit mij zeer.....geniet van jullie weekend en veel plezier met de finale van de slimste mens......Geschreven aan de keukentafel met glas wijn, nootjes, spaghettipan in de aanslag en manlief tegenover mij. Kijk uit naar het volgend verbazingwekkend verslag. Lieve groet: Carla

  • 22 Januari 2016 - 20:21

    :

    Dank je voor de reactie Carla. Ik zal trachten je vragen te beantwoorden, maar let wel: we zijn beginners in Qatar en kunnen alleen onze eigen ervaringen delen.
    Er rijden hier wel wat bussen, maar het openbaar vervoer staat verder in de kinderschoenen, ze zijn bezig met de aanleg van de metro, waarschijnlijk voor het WK-voetbal, want hoe dat moet: het verkeer loopt nu al vast. Er is nauwelijks flora en fauna, er worden palmen geplant die vooral erg stoffig zijn, ik heb wat vogels zien vliegen. Ook nog geen insecten meegemaakt, dat is dan weer een voordeel.
    Natuur snuiven....ja maar anders dan wij dat gewend zijn, want de natuur is hier toch vooral woestijn. Geen zand, je moet je voorstellen dat je je huis hebt laten verbouwen en er cement is gemengd in je tuin. Hoe je tuin er dan uit ziet...dat is Qatar.
    Wij kunnen hier een ommetje maken rond onze compound, maar dat is vooral stof, steen en gruis, want het is allemaal nieuwbouw en de straten zijn nog niet aangelegd.

  • 23 Januari 2016 - 07:44

    Karina:

    Doet me denken aan een verblijf in Groenland. Er was nog te veel ijs voor bevoorradingsschepen en er was dus sinds oktober het jaar ervoor geen voorraad meer aangevuld in de (enige) winkel (we hebben het over begin juli!). In de winkel lag diep onderin de vriezer nog een zak diepvriesgroenten, maar er stonden wel planken vol bolletje beschuit!

    Wat fijn dat Margy blijft en dat ze zich zo goed weet te vermaken! Nogmaals een héle fijne tijd samen. Ik geniet van alle verslagen en foto's!

  • 24 Januari 2016 - 15:01

    Bert:

    Fijn dat Margy besloten heeft de hele periode te blijven!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 18 Dec. 2015
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 31382

Voorgaande reizen:

16 Januari 2016 - 25 Maart 2016

Qatar

Landen bezocht: