Dag 7 - Reisverslag uit Doha, Qatar van petervanthof - WaarBenJij.nu Dag 7 - Reisverslag uit Doha, Qatar van petervanthof - WaarBenJij.nu

Dag 7

23 Januari 2016 | Qatar, Doha

Vandaag onze "zondag"....morgen begint de week weer.
Na het ontbijt en de koffie zijn we met eigen auto naar Al Souk Waqif gegaan aan de kust in het centrum. Het is de oudste en de best bewaard gebleven souk van de regio. Er was sprake van afbraak maar in 2004 is men begonnen met de restauratie. Gelukkig maar, want het resultaat is heel bijzonder. Pleinen, smalle straatjes, overdekte straatjes gevuld met winkeltjes met allerlei Oosterse waar. De souk is onderverdeeld in gebieden waar hetzelfde wordt verkocht bv. textiel, dieren (vogels, hondjes en katjes...heel zielig) en goud.
Het meest bijzonder is de valkensouk. Rijke Catari hebben als sport o.a. de valkenjacht en hier kun je ze kopen met alle attributen die erbij horen.
We hebben een ongelooflijk lelijk, maar zo grappig peper- en zoutstel gekocht. Ja en het moet gezegd, het zijn echte Catari!
Na de Souk zijn we naar Al Corniche gegaan, een boulevard langs een baai in Arabische Golf. Het hele stadscentrum ligt rond de baai. Prachtig! Hier is alles groen, de petunias bloeien weelderig en de palmbomen staan er prachtig bij. Aan de ene kant van de baai ligt het museum voor Islamitische kunst, ontworpen door Pei (van de Louvre-pyramide), aan de andere kant het zakencentrum met bijzondere kantoortorens. Je kunt in oude boten (dhows) een boottocht door de baai maken, maar dat gaan we nog doen. Een heel bijzondere ervaring weer om dit allemaal te kunnen zien en beleven.
Weer terug thuis even rustig aangedaan, gelezen bij het zwembad en mails beantwoord. Morgen weer werken tenslotte. Aan het eind van de middag nog even dagelijkse boodschappen gedaan, de koelkast is nu zo ongeveer wel gevuld met de spullen die we lekker vinden. Bij het afrekenen is het bijzonder: men kent hier geen muntgeld, het kleinste briefje is 1 Riayl, omgerekend 25 eurocent.
Vanavond rustig aan, de finale van De Slimste Mens kijken en vroeg naar bed. Morgen is een heel lange dag voor Peter, Margy heeft zin om lekker thuis te blijven na dit drukke weekend!