Dag 27 - Reisverslag uit Doha, Qatar van petervanthof - WaarBenJij.nu Dag 27 - Reisverslag uit Doha, Qatar van petervanthof - WaarBenJij.nu

Dag 27

12 Februari 2016 | Qatar, Doha

Vrijdag, de eerste dag van het weekend. Omdat het volgende week zo druk is, hebben we het rustig aan gedaan. I.v.m. gebedsdag kun je voor 11.00 - 13.00 uur toch niet zoveel. Vorige week was ik met mijn zus aan het toeren door Doha en de week ervoor woonden we hier nog niet. Vandaag werden we geconfronteerd met alle moskeeën hier om ons heen. Op gebedsdag begint de oproep (na die van 5 uur 's ochtends) zo rond 12 uur. Hele toespraken uit minstens 5 luidsprekers op evenzoveel minaretten in de omgeving, maar dan niet tegelijk..... Een bijzondere ervaring. De mensen hier gaan zo anders met geloof om dan wij dat gewend zijn, te vergelijken met het Rijke Roomse Leven uit de jaren 30 van de vorige eeuw. Verder las ik vandaag dat de regering meer aandacht wil voor de Arabische taal op scholen en universiteiten. Nu worden een groot deel van de lessen in he Engels gegeven, maar dat moet meer Arabisch worden, ook op de universiteiten. Dit om de Arabische roots te bewaren en te bewaken. Wel logisch als je je realiseert dat dit land sinds de jaren 60 van de vorige eeuw een enorme omwenteling heeft doorgemaakt en van bedoeinen naar Starbucks en McDonalds is overgestapt. In Nederland is tenslotte ook de discussie gaande of we op universiteiten alles in het Engels moeten gaan doen. Maar of het hier teruggedraaid kan worden is natuurlijk nog maar de vraag. De ontwikkelingen gaan door en men is afhankelijk van de inkomsten van olie en gas. Men maakt zich hier niet druk over de lagere olieprijs: het land heeft zoveel geld uitstaan in het buitenland aan bezittingen (o.a. Harrods in Londen) via een staatsfonds, dat ze nog jaren vooruit kunnen met een lage olieprijs.
Vanmiddag zijn we naar een andere mall geweest met een Géant supermarkt. Prachtig..wat een assortiment. Heerlijke lunch bij Chilli's, dat was dan weer Amerikaans. Leuke Arabische kameel (een dromedaris, maar dat is hier gewoon een kameel) gekocht en heerlijk gebak, want daar zijn ze hier ook goed in!